۴/۰۹/۱۳۸۶

امید‌های تازه برای داشتن فرزند سالم

پژوهشکده رویان در نامه‌ای به کانون هموفیلی ایران خبر از امکان تعیین جنسیت قبل از لانه گزینی جنین برای زنان ناقل هموفیل داده است. این امکان ارزشمند که می‌تواند از وارد آمدن صدمات روحی و روانی به زنانی که جنین آنها هموفیلی تشخیص داده می‌شود جلوگیری نماید. این پژوهشکده در نامهء خود نوشته است :

"همانگونه که می‌دانید تنها راه کنونی برای فرزند دار شدن خانمها حامل ژن هموفیلی انجام عملی PGD و انتخاب جنسیت است. پژوهشکده رویان جند سال است در زمینه PGD فعالیت می‌کند و هم‌اکنون بسیاری از ناهنجاریهای کروموزومی را تشخیص داده و از انتقال جنین ناقص جلوگیری می‌نماید. تعیین جنسیت نیز از جمله اعمالی است که براحتی با این روش قابل انجام است اما این پژوهشکده از لحاظ اخلاقی خود را موظف می‌داند که تعیین جنسیت را بر اساس انتخاب والدین انجام ندهد فقط زمانی انجام می‌دهد که خطر یک بیماری وابسته به X فرزند بیمار را تهدید نماید، که از جمله این بیماریها هموفیلی است.
بدینوسیله این پژوهشکده آمادگی خود را برای تعیین جنسیت قبل از لانه گزینی برای زوجهایی که از طرف کانون هموفیلی معرفی می‌گردند اعلام می‌دارد. لازم به ذکر است که انجامPGD و منتقل نکردن جنینهای در معرض خطر از نظر اخلاقی و شرعی هیچگونه اشکالی نداشته و تنها راه قابل توصیه می‌باشد. "

زنانی که یکبار تجربهء سقط درمانی را داشته اند همواره نگران آن هستند که تا چند بار می‌بایست این تجربهء تلخ را تکرار کنند که بتوانند صاحب فرزند سالم شوند. این اقدام موءسسه رویان که بی‌تردید از طرف جامعه هموفیلی ایران استقبال خواهد شد افق های جدید و روشنی را در مقابل زنان ناقل می‌گشاید.

هیچ نظری موجود نیست: