۹/۱۴/۱۳۸۷

عدم اطلاع از بیمه محصولات خونی خلاف منشور حقوق بیمار است

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران:
عدم اطلاع از بیمه محصولات خونی خلاف منشور حقوق بیمار است

احمد قویدل عدم اطلاع بیمار از پوشش بیمه ای محصولات خونی را خلاف منشور حقوق بیماران دانست.

احمد قویدل در ارتباط با اطلاع رسانی از نحوه بیمه محصولات خونی و زدن برچسب روی فرآورده های خونی داخلی به خبرنگار مهر گفت: کانون هموفیلی ایران مکررا در رابطه با تحویل بیمه نامه تک تک محصولات خونی مورد استفاده برای نیازمندان به خون با توجه به اجرای قانون بیمه سلامت محصولات خونی اطلاع رسانی کرده است.

پیش از این دکتر حسن ابوالقاسمی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار مهر زدن برچسب بیمه روی محصولات خونی را خلاف اخلاق پزشکی دانسته و معتقد است احراز سلامت بیمار بعد از استفاده از فرآورده های خونی و پلاسمایی بر عهده پزشکان است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به استقبال رئیس جمهوری از پیشنهاد الصاق آرم بیمه ایران بر روی محصولات خونی اظهارداشت: این نظر دکتر احمدی نژاد ما را بسیار دلگرم کرده است که در آئین نامه اجرایی قانون بیمه تجدید نظر متناسب با حقوق مردم انجام بشود.

وی ادامه داد: پس از دستور رئیس جمهوری اصلاحات قابل توجهی توسط مجریان وعده داده شده است اما اساسا تدوین این نوع آئین نامه ها بدون مشارکت نمایندگان مصرف کنندگان به نفع مردم نیست.

قویدل در ارتباط با اظهارات مدیرعامل سازمان انتقال خون که عنوان داشته زدن برچسب بیمه بر روی خون و محصولات آن خلاف اخلاق پزشکی است ضمن استقبال از اظهارنظر شفاف ایشان تاکید کرد: اگر این اظهارات در رابطه با پیشنهاد فرضی نصب نشان بیمه مسئولیت شغلی بر سینه پزشکان معالج بود اظهارات ایشان می توانست درست باشد.

وی افزود: بی تردید رابطه پزشک و بیمه و طبعا ارایه بسته خدماتی دقیقا در چارجوب وظایف پزشکان بوده و مداخله بیمه حسب مورد خواهد بود اما قانونگذار با درک مشکلات موجود و با هدف قضا زدایی و جلوگیری از مراجعه مصرف کنندگان به دادگاهها اقدام به تدوین و تصویب قانون مستقلی برای بیمه سلامت خون و فرآورده های خونی کرده است.

قویدل گفت: ما نمی توانیم مفاهیم جاری و حرفه ای و روشن در قوانین را خودمان دوباره تعریف کنیم. می توانستیم قانون بیمه را تصویب نکنیم و تشکیل صندوقی را تصویب کنیم که هر موقع مشکلی بر علیه انتقال خون مطرح شد از محل این صندوق خسارات وارده را جبران کنیم. قانونگذار با درایت و هوشمندی قانون بیمه را تصویب کرده است.

وی تصریح کرد: بیمه یک قرارداد معین با هدف مشخص و شرایط پیش بینی شده برای اتفاقات محتمل است. این قرارداد اگر توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت داوطلبانه صورت پذیرد تردیدی نیست بیمه گذار تمامی اسناد و مدارک و قرارداد را از سازمان بیمه گر اخذ می کند. بعید می دانیم بتوانید فردی را قانع کنیم که پول بیمه را یپردازد اما بیمه نامه دریافت نکند. حال وقتی با تصویب مجلس اقدامی در کشور تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و از محل بودجه بیت المال طی دو سال 5/4 میلیارد تومان بابت آن پرداخت می شود، سازمان بیمه گر موظف است حقوق مردم را حفظ نموده و با مستند سازیهای لازم از جمله تحویل بیمه نامه هر محصول به مصرف کنندگان آنها را از حقوق خود مطلع و حتی راهنمای کتبی لازم را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

قویدل گفت: ما معتقدیم بر اساس منشور حقوق بیمار که به تایید وزارت بهداشت رسیده و در مراکز بیمارستانی نصب است عدم اطلاع بیمار از پوشش بیمه ای محصولات خونی خلاف اخلاق پزشکی و خلاف این منشور حقوقی مهم است.

در منشور حقوق بیمار به صراحت ذکر شده است "بیمار حق دارد در صورت اعزام و ادامه درمان در سایر مراکز درمانی قبلا از مهارت گروه معالج، میزان تعرفه ها و پوشش بیمه های خدمات در مرکز درمانی مقصد مطلع شود."

قویدل افزود: توجه مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران را به تذکرات مندرج در بروشورهای فرآورده های خونی تولید شده توسط آن سازمان با همکاری یک شرکت آلمانی جلب می نماییم . در این بروشورها که به زبان فارسی است ضمن تلاش برای جلب اعتماد مصرف کننده با رعایت منشور حقوق بیمار صراحتا هشدار می دهند "به رغم این تمهیدات، احتمال انتقال عفونت به هنگام تجویز داروهای تهیه شده از خون یا پلاسمای انسانی به طور کامل از بین نمی رود. این عفونت شامل هر ویروس ناشناخته یا تازه به وجود آمده یا دیگر انواع عفونتها" این جملات درباره فرآورده های خونی کنستانتره است که دو بار ویروس زدایی می شوند و امنیت بالای آنها قابل مقایسه با خون و فرآوردهایی که از یک واحد خونی تولید می شوند، نیست.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: آیا این اظهارات در بروشور معرفی فرآورده های خونی که در اختیار مصرف کننده قرارمی گیرد، او را مشوش می کند یا آگاه می کند.

هیچ نظری موجود نیست: