۴/۰۴/۱۳۸۸

مرگ سه بیمار هموفیلی در اثر عدم دریافت به موقع فاکتور 7

مرگ سه بیمار هموفیلی در اثر عدم دریافت به موقع فاکتور 7

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران از مرگ سه بیمار هموفیلی به علت عدم دسترسی به دارو در 15 روز اخیر خبر داد و گفت: مرگ این بیماران به علت عدم دریافت به موقع فاکتور 7 در بیمارستان اتفاق افتاده که ناشی از بهای گران این دارو است.

احمد قویدل در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما معتقدیم فاکتور 7 که یکی از داروهای مورد نیاز بیماران است بر اساس اصول پزشکی در اختیار آنان قرار نمی گیرد.

دخالتهای غیرقانونی در امور درمان بیماران هموفیلی از اصلی ترین دلایلی است که قویدل آن را موجب صدمه جدی به آنان به خصوص در حوزه فاکتور 7 گردیده است.

فاکتور 7 از جمله فرآورده های خونی بسیار گران قیمت است و مبلغ ریالی 8/4 میلی گرم این دارو بالغ بر 40 میلیون ریال است.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: اساسا به دلیل بهای دارو، فاکتور 7 از بیماران هموفیلی نیازمند دریغ می شود.
قویدل با اشاره به مرگ تاسف آور یک پزشک هموفیلی شاغل در سازمان انتقال خون گیلان در سال گذشته افزود: متاسفانه طی هفته گذشته دو جوان دیگر جان خود را به دلیل عدم دسترسی مداوم به فاکتور 7 از دست دادند.

به گفته قویدل، در دو روز تعطیلی 14 و 15 خرداد به رغم اطلاع کامل دفتر وزیر بهداشت از نیاز دارویی بیماران و گفتگوی مستقیم با رئیس دفتر ایشان، داروی مذکور برای دو بیمار بسیار بد حال که یکی در بخش آی سی یو و دیگری در بخش خون بیمارستان امام خمینی بستری بودند، در دسترس نبود.

قویدل درعین حال تاکید کرد: با تلاش کانون هموفیلی و کمک بیماران دراین دو روز تعطیلی داروی لازم برای این بیماران ارسال گردید اما متاسفانه پس از پایان تعطیلات نیزعزم راسخ در وزارت بهداشت برای رسیدگی به این بیماران وجود نداشته و در نتیجه دختری 24 ساله (دانشجوی دانشگاه آمل) و مردی 30 ساله جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران ادامه داد: در حال حاضر نیز یکی از بیماران نیازمند دارو در بخش خون بستری است که بالغ بر یک هفته است به رغم داشتن کبودیهای وسیع در سطح بدن و دستور پزشک، از دارو محروم گردیده است.

قویدل گفت: کانون هموفیلی ایران مصرانه از مقامات وزارت بهداشت درخواست می نماید اگر دستوری مبنی بر تعیین حدود مصرف دارو و در نهایت مرگ بیماران در این وزارتخانه وجود دارد جهت اطلاع عموم منتشر نمایند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران ادامه داد: نمی دانم اگر عزیزان خودشان نیاز به مصرف این داروها داشته باشند حدودی برای مصرف آن قائل هستند و اساسا مبنای این نوع تصمیم گیری ها چگونه تعیین می شود.

قویدل افزود: ما اعتقاد داریم حوزه درمان و داروی بیماران هموفیلی می بایست مورد بازبینی جدید قرار گرفته و از دست دادن سه جوان هموفیلی در ظرف 15 روز گذشته در کشوری که دسترسی قابل قبول به دارو در آن وجود دارد متاسفانه با سیاستگذاری غلط مسئولان، بیماران از آن محروم می گردند یا خدمات پزشکی مناسب دریافت نمی کنند، قابل تحمل نیست.

هیچ نظری موجود نیست: