۴/۰۹/۱۳۸۸

ابهام پيرامون داروهاي هموفيلي تازه ساخت کره

پس از ترديد در مجوز فاکتور ۸ کره اي و مرگ چند بيمار به دليل کمبود دارو مطرح شد
ابهام پيرامون داروهاي هموفيلي تازه ساخت کره

اعتماد ملي: هنوز ماجراي فاکتور۸ (داروي بيماران هموفيلي) کره اي که پيرامون داشتن يا نداشتن تاييديه بين المللي آن ابهاماتي وجود داشت، تمام نشده که موضوع ديگري به ميان کشيده شد که باز هم حوزه درمان بيماران هموفيلي را با چالش روبه رو کرد. ماجرا از معامله ايران و کره بر سر وارد کردن داروهاي هموفيلي آغاز شد. در راستاي همين معامله خبر رسيد که کره دارويي به نام «گرين جين» توليد کرده است،اين دارو فاکتور ۸ هموفيلي که از منابع غير خوني ساخته شده و يک توليد بيوتکنولوژي به شمار مي آيد. ايران نيز مقداري از اين دارو به مبلغ چهار ميليون دويست هزار دلار را خريداري کرده است. اين موضوع بر سر وارد کردن اين دارو نيست بلکه ماجراي ديگري دارد که مدير عامل کانون هموفيلي ايران آن را براي اعتماد ملي تشريح کرد که بنا به گفته هاي او استفاده از اين دارو همراه با نگراني هايي خواهد بود.
احمد قويدل با اشاره به وجود سند و مدرک براي اثبات گفتهاي خود ماجرا را اينگونه تشريح کرد: «داروي گرين جين براي بيماران هموفيلي نوع A مورد استفاده قرار مي گيرد اما به رغم آنکه اين دارو براي اولي بار است که در آن کشور توليد مي شود، پيش از آزمايش در کره به ايران صادر شده است». او به متن نامه انجام اين معامله که در سايت اينترنتي قرار گرفته اشاره کرد: «متن نامه معامله ايران با شرکت کره اي گرين کراس براي خريد اين دارو در سايت رسمي همان شرکت قرار گرفته که در آن امده است، ايران مبلغ چهار ميليون دويست هزار دلار اين دارو را خريداري کرده است».
مدير عامل کانون هموفيلي ايران با انتقاد از اين اقدام وزارت بهداشت ادامه داد: «مگر ايران محل تست داروهاي کره اي است! هر دارويي که در جهان توليد مي شود ابتدا بايد مراحل تست انساني را طي کرده و از عوارض استفاده از اين دارو اطمينان به دست آيد نه اينکه دارو به تازگي در کشوري خارجي توليد شود سپس در کشور ديگري مورد آزمايش قرار گيرد». قويدل تاکيد کرد: «وزارت بهداشت هنوز ابهام وارد کردن فاکتور ۸ کره اي براي براي جامعه هموفيلي را برطرف نکرده است که شرکت گرين کراس در سايت رسمي خود خبر از معامله اي داد که اسباب شگفتي هر مخاطبي را جلب مي کند. اين اقدام وزارت بهداشت اولا نوعي ماجراجويي به شمار ميرود و ثانيا اين اقدام بدون در نظر گرفتن منابع ملي کشور است». به گفته او، وزارت بهداشت با پرداخت هزينه هاي دارويي اين امکان را براي کره فراهم کرده که دارو را براي کره فراهم کرده که دارو را روي ايرانيان آزمايش کند اين در حالي است که در شرايط کنوني تنها داروهايي بايد وارد کشود شود که با تاييديه سازمان غذا و دارو آمريکا و يا تاييديه اروپايي (EMEA) داشته باشد.
مدير عامل کانون هموفيلي ايران، ارزان فروشي داروهاي کره اي را دليلي بر معامله ايران و کره عنوان کرد: «فرآورده هاي ريکام بيننت (نوتركيب) حدود دو برابر فرآورده هاي خوني قيمت دارند اما به نظر مي رسد ارزان فروشي کره اي ها مسوولان وزارت بهداشت را بر آن کرد که اقدام به خريد انبوه داروهاي اين کشور کنند». او به خريد فاکتور۸ کره اي بدون تاييديه بين المللي اشاره کرد: «مسوولان وزارت بهداشت در تکذيبه آن خبر به صراحت اعلام کردن اين ادعاي کانون هموفيلي ايران که داروهاي کره اي در ايران آزمايش انساني مي شود، واقعيت ندارد، ما نمي دانيم وزارت بهداشت در مقابل اظهار نظر رسمي شرکت گرين کراس که خبر اين معامله را منتشر کرده چه واکنشي نشان مي دهد». کمتر از يک ماه پيش بود که به گفته مدير عامل کانون هموفيلي ايران، تعداد فراواني از داروهاي فاکتور۸ بدون لوازم جانبي وارد کشور شد اما بررسي ها نشان مي داد که اين دارو تاييديه بين المللي FDA (سازمان نظارت بر غذا و داروي آمريکا) يا تاييديه استاندار اروپايي ندارد و تنها از سوي وزارت بهداشت کره مجوز استفاده دارد به همين خاطر کانون هموفيلي ايران از وارد شدن اين دارو به مرکز درمان جامع خودداري کرد و از بيمارانش خواست با به هيج وجه از اين دارو استفاده نکنند و در اين اطلاعيه از وزارت بهداشت براي جمع آوري آن از سطح شهرستان ها درخواست همکاري کرد. البته وزارت بهداشت به سرعت اين خبر را تکذيب کرد اما باز هم پرسش هاي فراواني از سوي کانون هموفيلي ايران پيرامون سلامت اين دارو مطرح شد که بي پاسخ ماند. با اعلام اين موضوع جديد از سوي کانون هموفيلي ايران بنا به روال وزارت بهداشت که تنها در قالب ارسال جوابيه توضيحات لازم را ارائه مي کند، اين با هم در انتظار پاسخ معاونت داوي اين وزارتخانه هستيم.

هیچ نظری موجود نیست: