۱۰/۱۲/۱۳۹۰

آدرس ورود بیماری ایدز به ایران را تغییر دهید

آدرس ورود بیماری ایدز به ایران را تغییر دهید

سالهاست که آدرس ورود بیماری ایدز به ایران تشخیص بیمار هموفیلی 6 ساله ای است که در اثر فرآورده های خونی وارداتی آلوده به ویروس ایدز شده اما این آدرس هنوز هم عوض نشده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران،‌سالهاست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اطلاع رسانی خود در حوزه ایدز نخستين  مورد بیماری ایدز در ایران را تشخیص بیمار هموفیلی 6 ساله ای می داند که در اثر فرآورده های خونی وارداتی، آلوده به ویروس ایدز شده است.

بنابراین گزارش، مسعود 6 ساله سالهاست به دیار باقی شتافته اما این آدرس هنوز هم عوض نشده است بی تردید جامعه هموفیلی ایران وبه تبع آن انجمن حامی این بیماران مجدانه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست دارد این آدرس را تغییر دهند.
احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت، درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کانون هموفیلی ایران معتقد است با توجه به شعار امسال روز جهان ایدز (پیش به سوی صفر در ایدز) به معنای صفر در موارد جدید عفونت، صفر در مرگ ناشی از بیماری ایدز و از همه مهمتر صفر در تبعیض بین مبتلایان به ایدز است.

وی افزود:‌مترادف کردن نام بیماری هموفیلی با بیماران ایدز از نظر اخلاقی نه تنها علیه این بیماران است بلکه تبعیض بین بیمارانی است که از طرق دیگر به بیماری ایدز مبتلا شده اند.

قویدل تصریح کرد: متاسفانه این اطلاع رسانی توسط  وزارت آموزش و پرورش در کتاب علوم زیستی و بهداشت سال اول دبیرستان تکرار شد به نحوي که دانش آموزان با خواندن مطلبی در رابطه با ایدز اساسا در ذهن خود هموفیلی را با آن معادل دانسته و اولین سئوالی که از دانش آموزان هموفیلی همکلاسی خود می کنند این است که آیا شما هم ایدز دارید.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران اظهار داشت: به اعتقاد ما اساس مطلب منتشره در این کتاب بايد ازسوي پزشکان متخصص بازخوانی و اصلاحات لازم در آن اعمال شود.

وی گفت: ما معتقدیم اگر هم وزارت بهداشت اصرار دارد که در اعلام آدرس ورود بیماری ایدز راه انتقال آن را بیان کند می تواند از مفاهیم بیماران مصرف کننده فرآورده های خونی استفاده کند در عین حال با توجه به کاهش جدی امکان انتقال بیماریهای عفونی و بخصوص ایدز از طریق فرآورده های خونی شایسته نیست چنین نقطه سیاهی در اذهان دانش آموزان در حوزه هموفیلی تکرار شود.

قویدل خاطر نشان کرد: کانون هموفیلی نقد این توصیه را به کارشناسان حوزه ایدز و فعالان  اجتماعی در رابطه با حمایت از این بیماران و پیشگیری از گسترش این بیماری می سپارد./ص

خبرنگار: فاطمه مهری

هیچ نظری موجود نیست: