۱۱/۱۲/۱۳۹۰

وزارت بهداشت حكم دادگاه را در رابطه با 38 راي قطعي پرونده هموفيلي اجرا كرد

وزارت بهداشت حكم دادگاه را در رابطه با 38 راي قطعي  پرونده  هموفيلي اجرا كرد


پس از تمكين سازمان انتقال خون ايران به آرا قطعي 38 پرونده از مجموعه 1500 پرونده جاري در شعبه يك مجتمع قضايي شهيد بهشتي ، وزارت بهداشت نيز با تاخيري چند ماهه در رابطه با اجراي اين حكم و واريز مبلغ محكوميت مالي  به حساب  دادگستري اقدام نمود. به اين ترتيب اولين گروه از خواهان هاي پرونده هاي هموفيلي پس از گذشت 4 ماه از پايان مهلت 18 ماه قانوني، غرامت پيش بيني شده در حكم دادگاه را دريافت مي نمايند. سازمان انتقال خون ايران 2 ماه پيش يا پرداخت نصف مبلغ محكوميت مالي خود كه بالغ بر 540 ميليون تومان بود اقدام و عملا 38 خواهان نصف مبلغ غرامت را دريافت نمودند. جمع محكوميت مالي دولت در رابطه با اين  38 پرونده بالغ بر يك ميليارد و هشتاد ميليون تومان است.
.
شعبه 12 دادگاه تجديدنظر تهران ضمن رد نظر قاضي محترم شعبه بدوي مبني بر اختصاص خسارت معنوي به آسيب ديدگان از طريق مصرف فرآورده هاي خوني آلوده ، تصريح فرموده اند كه:
 "پرداخت 20 درصد ديه كامل به عنوان جبران خسارت معنوي در حق تجديدنظرخوانده است مخدوش بوده و قابل تاييد نمي باشد. زيرا هرچند در قوانين گوناگون ايران ، خسارت معنوي و لزوم جبران آن مورد توجه قرارگرفته است و به عنوان نمونه در اصل 171 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و موادي از قانون مسئوليت مدني و قانون مجازات اسلامي صراحتا به خسارت معنوي و تدارك آن اشاره شده است . ليكن در مورد آسيب هاي  جسماني و درد و رنج و تالمات روحي ناشي از آن كه از مصاديق خسارت معنوي هستند ديه و يا ارش به عنوان جبران خسارت از طرف قانونگذار تعيين گرديده ، فلذا زيان ديده مستحق مطالبه و دريافت مبلغي به عنوان جبران خسارت معنوي علاوه بر ديه و ارش تعيين شده نمي باشد"

كانون هموفيلي ايران ضمن ارسال نامه اي به سازمان پزشكي قانوني كشور درخواست نموده است كه اين سازمان به عنوان مرجع كارشناسي اين پرونده ملي از آنجا كه تا كنون بالغ بر 1144 نفر خسارات مادي و معنوي را توامان دريافت كرده و اين آرا به تاييد بالاترين مراجع قضايي رسيده است در جهت جلوگيري از تضييع حقوق بيماران در تعيين ارش و ديه به خسارات متعدد و مهم معنوي وارد آمده به بيماران از جمله موانع متعدد درحوزه هاي ازدواج ، تحصيل ، اشتغال و حتي نبعيض در مراكز درماني دقت نموده و در تعيين خسارات به آن توجه نمايد. اظهار نظر دادگاه تجديد نظر به خوبي نشان دهنده اين حقيقت است كه ديه وارش به عنوان تنها معيار تعيين شده در حوزه شرع مقدس داراي اين ظرفيت هستند كه خسارات معنوي وارد آمده به آسيب ديده گان در تعيين آن ديده شوند. در هفته پيش قاضي پرونده هموفيلي سخنراني را در دفاع از تقويم خسارات معنوي در مجتمع قضايي شهيد بهشتي داشته است.

در پايان لازم به ذكر است با تغيير قاضي پرونده هاي موسوم به هموفيلي در چند ماه پيش ، قاضي جديد مستقر در شعبه يك قرار كارشناسي جديدي را صادر و خواهان هاي پرونده را به صورت انفرادي به اداره كميسيون هاي سازمان پزشكي قانوني معرفي نموده اند. اين اداره نيز مراحل اخذ استعلام از مراكز درماني بيماران مصرف كننده فرآورده هاي خوني را آغاز و تا كنون اظهار نظري بر اساس قرار كارشناسي جديد ارايه ننموده است.

هیچ نظری موجود نیست: