۳/۱۵/۱۳۸۶

فوت جانگداز كودك هموفيل سه ساله قزويني و يك يادآوري مجدد

خبر :
يكي از بيماران خردسال هموفيلي به نام يوسف ،3 ساله ساكن آبيك قزوين مورخه 22/2/86 به علت خونريزي مغزي به بيمارستان قدس قزوين انتقال داده پس از معاينه آقاي دكتر نيك فرجام متخصص خون دستور تجويز هر 6 ساعت فاكتور به او را مي دهد اما در بيمارستان عليرغم موجود بودن فرآورده هاي خوني امكان دسترسي به آن موجود نبوده است. پدر بيمار در ساعت 9 شب تلفني جريان را به دفتر كانون هموفيلي در قزوين اطلاع داده كه كمبود فاكتور داريم وي بلافاصله به اتفاق همسرشان تعداد 12 عدد فاكتور تهيه و به بيمارستان مراجعه مي نمايند . متأسفانه با همه تلاش ها در ساعت 3 نيمه شب بيمار فوت مي نمايد زيرا به دستور مسئول داروخانه توزيع كننده دارو مقرر فرموده اند هر بيمار هموفيلي در صورت نياز به فاكتور تاساعت 11 صبح فقط مي تواند فاكتور دريافت نمايد و به هيچ وجه در ساعات عصر و شب فاكتور در اختيار بيمار قرار نمي گيرد كه در اين مورد چندين شكايت كتبي به معاونت دارو درمان دانشگاه علوم پزشكي قزوين ارسال شده كه تا كنون پاسخي دريافت نگرديده است. پايان خبر . . .

و باز هم يادآوري مسئوليت هاي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي

خيلي تأسف آور است كه در بيمارستاني يا حتي در استاني و يا از آن بالاتر در كشور فرآورده خوني موجود باشد اما دسترسي بيمار به آن ميسر نشود.
كانون هموفيلي ايران بارها پيشنهادهاي كاملا" اجرايي را به وزارتخانه ارائه نموده است اما متأسفانه هنوز شاهد تحرك مناسب در اين رابطه نيستيم. واقعيت تلخ آنست كه سلامتي و جان بيماران هموفيلي در ساعات عصر و شب و روزهاي تعطيل در خطر است.
دوباره پيشنهاد مي شود :
حداقل يكي از مراكز بيمارستاني وابسته به دانشگاه علوم پزشكي در مركز استان به مقدار حداقل شامل ‹‹20 ويال 500 واحدي فاكتور 8 ، 10 ويال 500 واحدي فاكتور 9 ، 24 ميلي گرم نووسون و 5 ويال 500 واحدي فايبا›› در اختيار اورژانس بيمارستان قرار گيرد و اين داروها مانند ديگر داروهاي اورژانس در هر شيفت كاري به مسئولين مربوطه تحويل و هر روز موجودي مذكور ترميم گردد. بديهي است مي توان تامين اين موجودي را با تعدادي كمتر در مراكز درماني شهرستان ها نيز برنامه ريزي نمود.
انصاف نيست با وجود تأمين داروهاي گرانقيمت بيماران هموفيلي از طرف وزارت بهداشت شاهد اين نوع اتفاقات تأسف بار باشيم. به حرمت دل سوخته مادر و پدري كه داغ فرزندشان را ديده اند اميدوارم بالاخره يك نفر گوش كند . فكر كند . عمل كند .

به پدر و مادر يوسف صميمانه تسليت ميگويم و از درگاه پروردكار يكتا صبر وبردباري براي آنها آرزو مي كنم .

هیچ نظری موجود نیست: