۱۰/۱۸/۱۳۸۶

دو سند تاریخی


دو سند تاریخی
پيشگفتار :

آقای جمال محاسب یکی از موسسین کانون و اولین رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کانون نامه ای تاریخی که بالغ بر 40 سال از تاریخ نگارش آن می گذارد در اختیار ما قرار داده است. نامه ای سرشار از احساس مسئولیت و شورآفرین برای آنکه کاری آغاز شود. وي در پايان نامه آدرس منزل شخصي خود را براي مراجعه بيماران و والدين آنها اعلام و اولين مركز جمع آوري اطلاعات بيماران را در بخش غير دولتي پايه گذاري نمود. همچنين ايشان سند ديگري تحت عنوان هدف نامه كانون را در اختيار ما قرار دادند كه انعكاسي از تلاش مديران اول كانون براي فعاليت هدفمند است . هدف نامه مذكور با مفاهيم بيانيه ماموريت در ادبيات جاري موسسات انطباق دارد. اين دو سند تاريخي را به همراه عكسي كه اولين مدير عامل و آخرين مدير عامل كانون تاكنون را نشان مي دهد تقديم خوانندگان محترم نشريه زندگي مي نماييم. اين عكس در ماه رمضان سالجاري در مراسمي كه به مناسبت تجليل از ايشان و همچنين آقاي دكتر چمنزار ديگر عضو هيئت موسس كانون تهيه شده است.

متن اولين نامه خطاب به اعضاي كانون در سال 1345 هجري شمسي :
آقاي محترم.......
کودکي زجري مي کشد، تحقير مي گردد، پدري متاثر است، احساس مسئوليت وجودش را مي خورد، کاري از او ساخته نيست. مادري در خفا گريه مي کند، هميشه اثر حزن و اندوه در قيافه اش هويدا است، پير مي شود، مي سوزد، دائم دلهره و دلواپسي دارد، حتي گاه و بيگاه از خواب مي پرد، فرياد مي زند مي ترسد که کودکش زمين خورده باشد، هر بار کودکش آسيب مي بيند، دنيايي بر مغزش کوفته مي شود. رفته رفته بيماري به بيمار اصلي افزوده مي گردد. راهي نيست جز صبر و بردباري. چه بايد کرد ؟
دردها را بروي هم بريزيم، نيروها را جمع کنيم، همدردها را به هم نشان دهيم تا شايد آبي بر آتش مادران و مرحمي بر زخم فرزندان بي گناه ما باشد، شما و من هرکدام خرج ها نموده ايم، راه ها طي کرده ايم، پس چه بهتر که اين اين تجربيات براي جمعي استفاده کرد، پزشکي دلسوز و فداکار را انتخاب نمائيم که هدفش عالي، همتش بلند باشد. کيسه جمع آوري پول ندوخته باشد وجدانش بيدار باشد، به حکم وظيفه خدمت نمايد، درک احساس دلواپسي مادران و مشکلات پدران بيمار را بنمايد.
امروز نيروها متفرق است، دولت ما از درد بي درمان اطفال ما و خود ما بي اطلاع است ولي با همت پدران رنج کشيده و مادران دلواپس جمعيتي تشکيل خواهيم داد تا امکان شناساندن خود با اجتماع داشته باشيم و براي اين کودکان دبستان مخصوص و معلمان دلسوز تهيه نمائيم دارو را بدون گرمک و ساير تشريفات وارد کنيم. در صورت لزوم متخصص از دنيا بخواهيم – وسايل آزمايش درست کنيم – امروز با يک اطاق يا سرمايه چند ريال خرج تمبر پست و کاغذ شروع مي کنيم و يقين است روزي بيمارستاني خواهيم داشت که به دردهاي بي درمان ديگران نيز کمک خواهيم نمود. آنچه من از شما مي خواهم همکاري است. من به همکاري همه شما چه غني و چه فقير باشيد احتياج دارم تا احساسي را که شب ها بر بالين فرزندم کشيده ام به همه بگويم و بنايي را که وجدان و وظيفه به من حکم مي کند بسازم. امروز مي نويسم من ولي در يک ماه ديگر خواهيم گفت ما و در يک سال ديگر که بروشور و مجلات بيمارستان و دبستان ما تاسيس شد مي گوييم ما و ماها. تا آنجا که من مطالعه و جستجو نموده ام در آينده بسيار نزديکي فاکتور اصلي هموفيلي شناخته خواهد شد. داروهاي ارزان قيمت و کاملاً معالج به بازار خواهد آمد و دردها و رنج هاي بيماران هموفيلي را معالجه خواهد کرد.
پدر عزيز، مادر مهربان از شما دعوت مي شود در ساعت ۳۰ : ۷ بعدازظهر روز 15/1/45 در صورت امکان با بيمار خود به آدرس زير تشريف بياوريد و چنانچه از فاميل و يا دوستان کسي را مي شناسيد که دچار هموفيلي است ضمن تسليم يک برگ از اين نامه و دعوت او آدرس و خلاصه پرونده بيمار او را ( به آدرس بانک ملي ايران، شعبه حافظ، چهارراه حسن آباد جمال محاسب) ازساب فرمائيد، ضمناً خود شما نيز خلاصه پرونده بيمار خود را نيز به همين آدرس ارسال تا قبلاً مورد مطالعه قرار گيرد و در جلسه مجبور نشويم کليه خلاصه پرونده ها را بازگو کنيم و معالجات مشترک يکي شده و فقط معالجات جديد و تجربيات تازه مورد بحث قرار گيرد.
در خاتمه مجدداً تقاضا مي شود به مجرد دريافت اين نامه :
1- خلاصه پرونده بيمار هموفيلي خود را ارسال فرمائيد و آدرس صحيح و شماره تلفن خود را نيز مرقوم فرمائيد.
2- نسخ پيوست را به آشنايان و دوستان که دچار اين مرض هستند بدهيد و بخواهيد که آنها نيز آدرس و شماره تلفن و خلاصه پرونده خود را ارسال دارند.
3- يادداشت فرمائيد که حتماً در روز پانزدهم فروردين ماه 1345 ساعت ۳۰ : ۷ بعد از ظهر با بيمار خود به آدرس زير تشريف بياوريد. حضور شما به طور قطع کمکي است به خودتان به فرزندانتان و به فرزند فرزندانتان.

جمال محاسب

هدف نامه کانون بهبود و پرورش هموفيلي ها

1- کانون بهبود و پرورش هموفيلي ها موسسه اي است که براي تامين رفاه و احياي قواي مادي و شخصيت هموفيلي ها به وجود آمده است. کانون داراي اعضاي پيوسته (افراد هموفيلي ها) و اعضاي وابسته (افراد سالمي که به نحوي از انحاء مادي يا معنوي به هدف هاي کانون کمک مي نمايند) مي باشد. اين کانون يک نوع موسسه تعاوني خاص است که همه اعضاء آن براي يک عضو کار مي کنند و يک عضو براي کليه افراد. هيچگونه تفاوتي بين اعضا از لحاظ انتساب به کانون وجود ندارد. همه اعضا بايد براي به ثمر رساندن هدف هاي کانون ولو به مقدار ناچيز هم باشد از طريق عضويت يا طرق ديگر در کانون فعاليت نمايند. بنا بر اين کانون موجد يک نوع فعاليت دسته جمعي براي يک عضو و يک فعاليت انفرادي براي همه اعضا مي باشد.
2- کانون داراي چهار هدف – بهبود و معالجه – آموزش و راهنمايي – تامين کار و درآمد – آسايش افراد هموفيلي جامعه ايراني مي باشد.
3- بهبود و معالجه – تهيه وسايل آزمايش – متخصص – تهيه داروهاي موثر خون – تهيه محل براي درمان فوري و سرپايي – در صورت امکان تهيه بیمارستان و توسعه آن براي تاسيس درمانگاه و وسايل در سرتاسر کشور.
4- آموزش و راهنمايي عبارت است از : بالا بردن سطح دانش و تخصص و مهارت هموفيلي ها در زندگي اجتماعي تا بتوانند بيش از پيش فرد مفيد و موثر در زندگي شده و به نوبه خود منشاء اثري در راه ترقي اجتماعي باشند (احداث مدارس مورد لزوم – ورزشگاه ها و محل هاي گردش و تفريح مخصوص براي اين بيماران)
راهنمايي معلولين عبارت است از – انتخاب رشته تحصيلي – کسب درآمد – ازدواج – مسافرت
5- تهيه و کار و درآمد يعني کانون اقداماتي کند که در نتيجه آن کليه هموفيل ها متناسب با استعداد و معلومات خود صاحب کاري باشند و از همان راه تامين درآمد نمايند و در صورتي که هر يک از آنان به واسطه بيماري نتوانند عايدي کافي درآورند، کانون تا ميزان احتياج او به وي کمک مالي نمايد.
6- تامين آسايش يعني ماموران کانون به محض برخورد با هموفيلي ها چگونگي حال و نوع وسايل مورد نياز آنان را پرسش نموده و با نظر مرکز مربوطه وسائل تامين رفاه آنان را فراهم سازند.
7- منابع درآمد کانون بهبود و پرورش هموفيل ها عبارت است از :
حق عضويت اعضاء پيوسته و وابسته کانون.
درامدهاي حاصل از هنر و فن افراد هموفيلي ها.
درآمدها از طريق صندوق هاي مختلف در رشته هاي مختلف رفاه اجتماعي توزيع مي گردد.
8- کليه وجوه جمع آوري تحت نظر مستقيم هيئت مديره خرج خواهد شد.

رئيس هيئت مديره – جمال محاسب

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بسیار عالی بود، امیدوارم ایشان به آرزوی خود که همانا ساخت بیمارستان یا درمانگاه و تهیه فاکتور انعقادی رایگان برای درمان بیماران و خدمات دیگر رسیده باشند