۵/۱۵/۱۳۸۸

آيا مي توانيم به نتيجه كارشناسي اعتراض نمائيم ؟

كارشناسي و معيارها
آيا مي توانيم به نتيجه كارشناسي اعتراض نمائيم ؟
پرونده ها در آستانه صدور حكم دادگاه

خواهان هاي پرونده اساسا مي توانند به نتيجه كارشناسي اعتراض نمايند. و اين كار توسط وكيل شما انجام پذيرفته است . از انجا كه كارشناسان پزشكي قانوني تقريبا عدلانه به موضوع رسيدگي نموده و خسارات را تعيين نموده اند ما به اصل مقدار تعيين خسارت اعتراضي نكرده ايم. بلكه به متن و استدلالات اعتراض نموده ايم . به نظر ما متن كارشناسي براي بيماران تالاسمي و بيماران هموفيلي كه از فرآورده هاي غير كنستانتره استفاده مي نمايند متن قابل قبولي است اما متاسفانه به علت عدم اشاره به توليدات سازمان انتقال خون بين سالهاي 1373- 1376 كه فاقد مجوز وزارت بهداشت بوده و ويروس زدايي نشده است در نظريه كارشناسي اظهار نظر مشخص نگرديده و بار اظهار نظر در رابطه با آن به قاضي منتقل گرديده است نظريه كارشناسي از اين نظر مورد اعتراض ما قرار گرفت . ما معتقديم مبالغ تقريبا منصفانه است . البته اگر قاضي محترم خسارت معنوي را حداقل برابر خسارت مادي تامين نمايد.

در رابطه با معيارها مي بايست تحمل كنيم احكام قطعي شود و امكان انتشار مباني نظري كارشناسي پزشكي قانوني ميسر شود . اما آنچه كه ما تاكنون از بررسي كليه كارشناسي ها استنباط نموده ايم به قرار زير است :

1- تعيين خسارت حاصل خرد جمعي كارشناساني است كه داراي تجربه كافي در اين حوزه هستند . كارشناسي آنها در رلبطه با تعيين ديه با كارشناسي پرونده هاي احكام قبلي بسيار نزديك است. اين امر شاخص خوبي براي صحت كارشناسي هاست.

2- با بررسي هاي ما كارشناسان اين دوره پرونده ها با درايت تفاوت مهمي بين افرادي كه درمان آنها موفق يا با شكست مواجه شده است قائل شده اند كه اقدامي منصفانه و در راستاي تامين حقوق بيماران بوده است.

3- كارشناسان با روشن بيني هزينه هاي درمان گذشته بيماران صرفا به ارايه صورت هزينه خلاصه ننموده و مجموعه هزينه هاي بيماران را تا آنجا كه قابل محاسبه بوده است ارزيابي نموده اند.

در مجموع كانون بر اين اعتقاد است چون اساس كارشناسي ها در مجموع به نفع بيماران بوده و شرايط دائما در حال تغيير است و ممكن است با يك جابجايي ساده قضات سالها رسيدگي به پرونده به تاخير بيفتد پذيرش اين چارچوب كارشناسي به نفع بيماران است. 60 پرونده در آستانه صدور راي قرار دارد و به لطف پروردگار براي پنجمين بار دستگاه قضايي راي به حقانيت بيماران خواهد داد. چنانچه مطلعيد شكسته شدن حكم موقوفي تعقيب متهمان پرونده كيفري هموفيلي فرصت بزرگي را براي مسئولين به وجود آورده است كه با دقت به اين موضوع رسيدگي نمايند.

هیچ نظری موجود نیست: