۵/۱۵/۱۳۸۸

مدير عامل کانون هموفيلي: پرونده کيفري هموفيلي ها مفتوح اعلام شد

مدير عامل کانون هموفيلي: پرونده کيفري هموفيلي ها مفتوح اعلام شد

مدير عامل کانون هموفيلي ايران گفت: پرونده کيفري هموفيلي ها که اوايل امسال قرار موقوفي تعقيب آن صادر شده بود ، با راي صادره دادگاه شعبه 46 تجديد نظر مفتوح اعلام شد.

"احمد قويدل" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين پرونده ابتداي امسال مشمول ماده 173 قانون آيين دادرسي کيفري شد که بر اساس آن به علت اينکه 10 سال از شکايت متهمان گذشته بود، دادگاه، خارج از مجرم بودن و يا برائت متهمين، قرار موقوفي تعقيب را صادر کرده بود.
وي اظهارداشت: راي ياد شده توسط شعبه 1057 دادگاه عمومي کيفري تهران صادر شد.
وي به دادگاه تجديد نظر شعبه 46 استان تهران که در تاريخ 12 خرداد برگزار شد اشاره کرد و گفت: در آن دادگاه غير قانوني بودن راي صادره مبني بر قرار موقوفي تعقيب متهمان اعلام شد و قاضي دستور داد که پرونده ياد شده به صورت ماهوي رسيدگي شود.
وي به نخستين جلسه رسيدگي به پرونده هموفيلي ها پس از راي ياد شده اشاره کرد و گفت: اين جلسه در دهم مرداد ماه جاري برگزار شد و گفت: قاضي که راي موقوفي تعقيب را صادر کرده بود در جلسه ياد شده به رغم حضور متهمين و شاکيان پرونده، حضور نيافت.
قويدل گفت: رييس ستاد مرکزي دادگاه هاي عمومي انقلاب نيز پس از اطلاع عدم حضور قاضي ياد شده، پرونده را به دادرس ديگري ارجاع داد اما دادرس مورد اشاره با توجه به ارجاع لحظه اي پرونده، قادر به رسيدگي نبود به همين علت در آن جلسه تصميمات مقدماتي را اخذ کرد.
وي گفت: يکي از تصميماتي که دادرس گرفت اين بود که تمام متهمان اين پرونده توسط منشي دادگاه شناسايي و همگي احضار شوند.
وي گفت: قاضي جديد پرونده مقرر کرد که آخرين گزارش سازمان بازرسي کل کشور و همچنين آخرين اطلاعات دفتر بين الملل حقوقي رياست جمهوري که مقامات وزارت بهداشت و انتقال خون مدعي شکايت از شرکت "مريو" فرانسه شده اند، درخواست شود.
به گفته قويدل همچنين در اين جلسه، "بهمن عباسي راد"، وکيل بيماران هموفيلي (شاکيان) توجه رييس دادگاه را به فعاليت شرکت "سانوفي اونتيس" جلب کرد و تاکيد کرد که براساس اطلاعات موجود ، اين شرکت، خريدار شرکت مريو بوده و تمام مسووليت هاي حقوقي شرکت مريو بر عهده اين شرکت است.
وي گفت: وکيل ياد شده از رييس دادگاه تقاضا کرد که نمايندگان شرکت سانوفي اونتيس به جلسات رسيدگي دعوت شود.
بخش نخست پرونده هموفيلي ها به دهه 60 باز مي گردد که در آن دهه از سوي شرکت مريو فرانسه فاکتور هاي انعقادي 8 آلوده به ويروس ايدز وارد کشور شد و بر اثر تزريق آن به هموفيلي ها باعث شد که طي سال هاي 1361 تا 1363 هموفيلي هاي مصرف کننده اين داروها به ايدز مبتلا شدند.
مدير عامل کانون هموفيلي اظهارداشت : در آن سال ها حدود 200 نفر از هموفيلي هاي مبتلا به ايدز توسط اين کانون شناساسي شدند که متاسفانه 170 نفر از آنها طي اين سال ها جان خود را از دست دادند.
قويدل اظهارداشت : آنچه که بايد به آن توجه کرد اين است که در آن سال ها از شرکت مريو ، فقط فاکتور 8 به ايران وارد شده بود اما ما شاهد آلودگي تعدادي بيمار هموفيلي مصرف کننده فاکتور 9 نيز و ديگر اختلالات خوني بوديم که داروي آنها از نظر کانون هموفيلي از شرکت مريو وارد نشده بود.
وي اظهارداشت: بخش دوم پرونده هموفيلي ها نيز به پالايشگاه توليدکننده فاکتور هاي 8 و 9 باز مي گردد که در سال 73 راه اندازي شد و به علت توليد فاکتورهاي آلوده 8 9 باعث شد تعدادي ديگر از بيماران هموفيلي اين بار به هپاتيت سي مبتلا شوند.
مدير عامل کانون هموفيلي اظهارداشت: قسمت سوم پرونده نيز به کيت ها و تجهيزات غير استاندارد به خصوص يک پالايشگاه خون دست دوم از کشور فرانسه باز مي گردد که توسط سازمان انتقال خون در سال 76 خريداري شد که تا الان نصب نشده است .
به گفته قويدل قرار است جلسه بعدي رسيدگي به پرونده کيفري هموفيلي ها بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شود.

هیچ نظری موجود نیست: