۱۲/۰۴/۱۳۹۰

ضرورت توجه جدي‌تر مسئولان به درمان بيماران هموفيلي مبتلا به كبدچرب

ضرورت توجه جدي‌تر مسئولان به درمان بيماران هموفيلي مبتلا به كبدچرب

مديرعامل كانون هموفيلي ايران گفت: برخي از بيماران هموفيلي كه درمان آنها نتيجه‌بخش بوده و هپاتيت C آنان درمان شده است به كبد چرب مبتلا شده‌اند بنابراين لازم است متوليان درمان كشور تمهيدات جديدي براي مديريت درمان كبد چرب اين بيماران بينديشند.


احمد قويدل در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افزود: انديشيدن تمهيدات جديد براي درمان كبد چرب بيماران هموفيلي از اهميت بسيار زيادي براي حفظ سلامت آنان و بهبودي كامل اين بيماران برخوردار است.

وي يادآور شد: متاسفانه تعداد زيادي از بيماران هموفيلي در دهه‌هاي 60 و 70 بر اثر مصرف فرآورده‌هاي خوني آلوده مبتلا به هپاتيت C شده‌اند. خوشبختانه تمام بيماران با حمايت دستگاه‌ قضايي و اقدامات مسئولانه وزارت بهداشت مشمول طرح‌هاي درماني بيماري هپاتيت C قرار گرفته‌اند.

مديرعامل كانون هموفيلي ايران در ادامه گفت: وزارت بهداشت هزينه‌هاي آزمايشگاهي و مشاوره بيماران هموفيلي مبتلا به هپاتيتC را در اين طرح تامين كرده‌است. اين اقدامات منجر به درمان بالغ بر 55 درصد از اين بيماران شده است و در حال حاضر نيز به طور جدي پيگيري مي‌شود.

وي افزود: درمان‌هاي جاري براي برخي از بيماران موثر نيست و يا بعد از پاسخ آنان به درمان، ويروس هپاتيت C دوباره در بدن اين افراد فعال مي‌شود. بيماران هموفيلي مبتلا به هپاتيت C در مواردي بار ديگر تحت درمان يك ساله قرار مي‌گيرند و در برخي اوقات اين درمان نتايج مطلوبي داشته است اين در حاليست كه در حال حاضر بالغ بر 170 نفر از اين بيماران نيازمند داروي جديدي هستند كه لازم است به داروهاي كنوني آنان اضافه شود.

مديرعامل كانون هموفيلي ايران اضافه كرد: اين دارو كه اواخر سال گذشته موفق به دريافت گواهينامه بين‌المللي FDA شده است را متخصصان كبد و گوارش ايران بررسي كرده‌اند و طي درخواست رسمي از وزير بهداشت، ورود اين دارو به ايران را تقاضا كرده‌اند.

وي در ادامه گفت: با وجود هزينه‌هاي سنگين اين داروي جديد كه براي هر دوره درماني آن نياز به صرف بالغ بر40 ميليون تومان است، هنوز اقداماتي براي واردات آن صورت نگرفته است.

قويدل در پايان اظهار كرد: وضعيت روحي اغلب بيماران هموفيلي كه درمان هپاتيت C آنان ناموفق بوده، نامطلوب است و حتي زندگي عادي آنان دچار اختلال شده است به گونه‌اي كه در موارد متعدد تشكيل خانواده با موانع زيادي مواجه شده است بنابراين اميدواريم وزارت بهداشت داروي موردنياز اين بيماران را تامين كند. البته برخي از آنان داراي احكام قضايي هستند كه طي آن قوه قضاييه وزارت بهداشت را مكلف به تامين داروي آنان مي‌كند.

هیچ نظری موجود نیست: