۱۲/۰۹/۱۳۹۰

داروي موجود پاسخگوي نياز بيماران هموفيلي نيست

داروي موجود پاسخگوي نياز بيماران هموفيلي نيست
وزارت بهداشت سطح دسترسي بيماران به دارو را افزايش دهد


مديرعامل كانون هموفيلي ايران گفت: با توجه به افزايش سن بيماران هموفيلي طي دهه گذشته و رسيدن بسياري از بيماران به سن ميانسالي، مصرف داروي آنان افزايش يافته است به گونه‌اي كه موجودي فعلي دارويي كشور پاسخگوي نيازشان نيست.

احمد قويدل در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افزود: در حال حاضر سطح دسترسي بيماران هموفيلي به دارو 76/1 واحد بين‌الملل است اين در حاليست كه حداقل استاندارد براي دسترسي يك است. متاسفانه چون سياست جاري در حوزه درمان اين بيماران، تزريق دارو پس از خونريزي است، مفاصل بيماران به ويژه مفاصل زانو و مچ پا با رسيدن به ميانسالي در اثر تكرار خونريزي به مرور ضعيف مي‌شود در نتيجه آنان در معرض خونريزي‌هاي مكرر قرار مي‌گيرند.

وي تصريح كرد: با افزايش سن و وزن مبتلايان به هموفيلي، ميزان مصرف داروي اين بيماران افزايش مي‌يابد اين در حاليست كه سهميه‌ داروي ارسالي به استان‌هاي كشور به ويژه در دهه سوم هر ماه تمام مي‌شود. در نتيجه بيماران دچار كمبود دارو و در موارد متعدد مجبور به مسافرت به تهران مي‌شوند.

قويدل با بيان اينكه كانون هموفيلي ايران به طور مكرر از مسئولان وزارت بهداشت درخواست كرده است كه روش درماني بيماران هموفيلي را تغيير دهد، تاكيد كرد: تغيير روش درماني از درمان پس از خونريزي به درمان پيش از خونريزي براي همه بيماران در شرايط كنوني كشور ميسر نيست اما اين تغيير روش براي بيماران زير10 سال كاملا ميسر است و مي‌تواند معلوليت بيماران در سنين ميانسالي را تضمين كند.

وي با اشاره به سطح دسترسي بيماران هموفيلي كشورهاي اروپايي و آمريكايي به دارو اظهار كرد: در حال حاضر دسترسي كشورهاي اروپايي و آمريكايي به دارو از پنج تا هشت واحد بين‌الملل است و بالغ بر70 درصد از فراورده‌هاي خوني توليد شده در جهان در كشورهاي آمريكايي و اروپايي مصرف مي‌شود.

قويدل تاكيد كرد: اگر وزارت بهداشت نسبت به افزايش سرانه مصرف داروي بيماران هموفيلي اقدام نكند ،‌ افزايش معلوليت‌ بيماران ميانسال باعث ناتواني آنان در انجام درست وظايف اجتماعيشان در حوزه‌هاي مختلف مي‌شود.

مديرعامل كانون هموفيلي ايران با بيان اينكه حاصل معلوليت‌هاي زياد در ميانسالي انجام عمل جراحي تعويض مفاصل است، گفت: اين اعمال جراحي هم هزينه‌هاي هنگفتي را مي‌طلبد و هم باعث مصرف شدن مقدار بسيار زيادي دارو براي هر عمل جراحي مي‌شود. در حال حاضر90 درصد هزينه اين عمل جراحي‌ را صندوق‌هاي بيمه پرداخت مي‌كنند.

وي با اشاره به هزينه خريد مفصل اظهار كرد: هزينه خريد مفصل دو ميليون تا پنج ميليون تومان است كه به طور مستقيم از طرف وزارت بهداشت تقبل مي‌شود اما پرداخت نشدن به موقع هزينه مفصل به بيمارستان‌ها باعث ايجاد اختلال در روند نوبت دهي به بيماران نيازمند اين جراحي شده است.

قويدل در پايان گفت: با توجه به خودكفايي ايران در حوزه توليد پلاسماي مورد نياز براي توليد فاكتور 9 و ضرورت توجه پيشگيرانه به معلوليت بيماران هموفيلي، وزارت بهداشت بايد با كارشناسي دقيق، دسترسي بيشتر بيماران به دارو و تغيير روش درماني را دست كم براي كودكان امكان‌پذير كند.

هیچ نظری موجود نیست: