۳/۱۵/۱۳۸۶

ضرورت بهره مندي بيماران هموفيلي از سهام عدالت

ضرورت بهره مندي بيماران هموفيلي از سهام عدالت

جناب آقاي دكتر احمدي نژاد
رياست محترم جمهوري اسلامي ايران

با سلام و آرزوي پبروزي و موفقيت براي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران كه در سايه لطف پروردگار توانسته است تا كنون با اقتدار از منافع ملي كشور دفاع نمايد و بي ترديد به حرمت خون شهداي گران مايه انقلاب اسلامي و تلاش مردم شجاع و غيرتمند بر مشكلات جاري نيز همچون گذشته فائق خواهد آمد . چنانچه مستحضريد دولت حضرتعالي با رويكرد حمايت از اقشار و طبقات آسيب ديده كشور سياست هاي حمايتي خاصي را با جديت مطرح و به مرحله اجرا درآورده است كه از آن جمله توزيع سهام عدالت است كه براي اولين بار دركشور فرصت بهره مندي اقشار ضعيف جامعه را به صورت گسترده از منابع ملي كشور به صورت مستقيم فراهم آورده است.
اگرچه در دولت هاي گذشته اقداماتي مشابه انجام پذيرفته بود ،‌ اما بي ترديد اقدام دولت جنابعالي ازاين منظر بي نظير است ،‌ محل پرداخت بهاي سهام از سود آن است .
لذا تقاضا دارد :
1- با توجه به مشكلات عديده بيماران هموفيلي كه تعداد كثيري از آنها متاسفانه در اثر سهل انگاري مسئولين وزارت بهداشت در دهه هاي 60 و 70 از طريق خون و فرآورده هاي خوني به مشكلات مضاعفي علاوه بر بيماري ارثي دچار گرديده اند ، در الويت از سهام عدالت بهره مند كردند.بي ترديد هرگونه مساعدت ميسر به آنها تاثيرات مهمي در بهبود وضعيت معيشتي اين عزيزان بوجود خواهد آورد.
2- با هدف دسترسي گسترده به زنان و دختران ناقل بيماري هموفيلي به منظور پيشگيري از تولد هموفيلي زنان و دختران ناقل قطعي اين بيماري تحت پوشش سهام عدالت قرارگيرند . اين طرح اين امكان را به وجود مي آورد كه با توجه به گستردگي طرح سهام عدالت در سطح كشور و هدفمند بودن طرح مذكور در نقاط محروم دسترسي به اين زنان و دختران ميسر وآموزشهاي لازم به آنها ارائه و امكان استفاده از امكانات علمي كشور را براي برخورداري از فرزند سالم براي آنها به وجود آورد . لازم به ذكر است كه اعطاي اين امتياز مي تواند به موازات حمايت هاي كامل سازمانهاي بيمه گر نقش مثبتي در عادي شدن زندگي اين قشر به وجود آورده و اميدآنان را براي بهره مندي از سنت حسنه ازدواج افزايش جدي دهد . يك بيمار هموفيلي در طول عمر خود بالغ بر يك ميليون دلار فقط هزينه دارويي براي دولت دارد . اگر آسيبهاي ديگر اجتماعي و رواني را به آن اضافه نماييم ارزش پيشنهاد مذكور بيشتر روشن مي شود .
3- فرصت را غنيمت شمرده و به استحضار حضرتعالي مي رساند متاسفانه هيچ مرجع قانوني براي تاييد آسيب پذير بودن بيماران هموفيلي و ديگر بيماران خاص در كشور وجود ندارد.
با توجه به اينكه فعلا تنها مرجع قانوني كشور در اين رابطه سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني (‌ره) مي باشد و هر كدام شرايط ويژه اي براي اعلام قانوني اين موضوع دارند كه در بسياري از موارد با وضعيت بيماران خاص انطباق ندارد ، دستور ويژه حضرتعالي براي منظور شدن بيماران خاص در زمره اقشار آسيب پذير جامعه نيز مورد استدعاست.
لازم به تاكيد است دولت جمهوري اسلامي از معدود كشورهاي در حال توسعه است كه با تكيه بر مباني دين اسلام و سياست هاي انسان دوستانه مسئولين آن ساليانه بالغ بر 120 ميليون دلار فقط صرف تامين واردات داروهاي اين بيماران نموده وآنان را از حمايت هاي ويژه سازمانهاي بيمه گر برخوردار نموده است .
لذا با توجه به اين مواضع قابل تقدير مشمول نمودن بيماران خاص در زمره معلولين و افراد آسيب پذير مي تواند جايگاه نهادينه و قانوني براي اين بيماران (‌هموفيلي ،‌ تالاسمي ،‌ كليوي ، ام اس ) كه جمعيتي كه حداكثر هفتاد هزار را شامل مي شود ، موجب بهره مندي اين بيماران از امتيازات خاص نظام براي معلولين و اقشار آسيب پذير گرديده و از مراجعات موردي به حضرتعالي و ديگر مسئولين دلسوز نظام جلوگيري مي نمايد. متاسفانه معيارهاي سازمان بهزيستي براي تحت پوشش قراردادن بيماران خاص بسيار كهنه و قديمي گرديده و اساس اين معيارها معلوليت هاي ظاهري و يا ذهني مي باشد.سالها است سازمان بهزيستي در مقابل اين سوال منطقي كه آيا يك بيمار دياليزي كه كليه ندارد ! معلول است يا خير؟ و يا بيمار هموفيلي كه يك فاكتور خوني را ندارد ‌! معلول است يا نه ؟ و... پاسخ اصولي ندارد .
به اميد روزي كه به فرمايش رهبر معزز انقلاب بيماران رنجي بجز رنج بيماري نداشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست: