۳/۱۵/۱۳۸۶

فایده عذرخواهی وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون از بیماران هموفیلی

فایده عذرخواهی وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون از بیماران هموفیلی

در 25 خرداد سال 138۳ پس از ابلاغ حکم دادگاه برای اولین بار در تاریخ قضایی ایران یکی از دادگاه های عمومی کشور یک وزارتخانه ویک سازمان دولتی را دربخشی از حکم صادره موظف به عذرخواهی و اعاده حیثیت از 974 خواهان یکی از بزرگترین پرونده های قضایی نمود . رای این دادگاه که در چارچوب قانون مسئولیت مدنی صادر شده بود به تایید بالاترین مرجع قضایی نیز رسید . بخش اول حکم دادگاه مبنی بر پرداخت خسارات مادی و معنوی به آلوده شدگان بخشی از آن در متمم بودجه سال 1384 وبخش دیگر در بودجه سال 1385 پیش بینی و در سه ماهه نخست سال 1385 پرداخت گردید . بخش دوم حکم دادگاه خواندگان محکوم به تامین هزینه های درمانی و دارویی بیمارانی گردیدند که به بیماری های ویروسی خطرناکی دچار گردیده بودند . اگرجه دو قسمت اول حکم دادگاه هر کدام بالغ بر 50 میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت اما به نظر می رسد برای آن وزارتخانه واین سازمان اجرای دو قسمت اول و دوم آسان تر و حتی مقاومت های جدی برای اجرای قسمت سوم رای دادکاه وجود داشته و دارد . عذزخواهی کتبی از بیماران 974 برگ کاغذ ومبلغ ناچیزی هزینه پست لازم دارد . انتشار این عذرخواهی در جراید کثیرالانتشار که الزام قضایی حکم مذکور پیش بینی شده است نیز فقط با اشاره وزیر بهداشت اجرایی می گردد . واقعا جرا این قسمت از حکم دادگاه از آذرماه 1383 که این حکم توسط دادگاه تجدید نظر تایید و قطعی گردید تا کنون اجرا نگردیده است در جستجوی پاسخ این سوال اولین نکته ای که جلب نظر می نماید ، آنست که با طولانی شدن روند دادرسی قضایی که بالغ بر 7 سال طول کشیده بودعذرخواهی در رابطه با این سهل انگاری ازوزیری به وزیر دیگر انتقال یافته است . این در حالی است که این واقعه از آغاز رسیدگی ها در سال 1376 به مسئولین سابق وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون نسبت داده شده بود . به نظر می رسد مسئولین وقت وزارتخانه و سازمان انتقال خون فاقد انگیزه های لازم برای اجرای حکم دادگاه هستند . واحد اجرای احکام هم با توجه به بی سابقه بودن این حکم از حساسیت لازم برای اجرای این دستور قضایی برخوردار نبوده ودر طول مراحل اجرایی برخورد تشریفاتی با این قسمت از حکم داشتند .
براستي فایده این عذرخواهی چیست ؟ اين سوالی است که در شرایط مختلف از طرف خواندگان مطزح گردیده است . مسئولین وقت وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ایران آقايان دكتر لنكراني و دكتر ابوالقاسمي مکررا از این که برای سهل انگاری دیگران آنها باید عذرخواهی کنند رنجش روحی خود را نشان داده اند . متقابلا بيماران از اينكه اين مقاومت وجود دارد شگفت زده هستند . طرح اين سوال منطقي از طف بيماران قابل توجه است . چرا اينقدر حساسيت وجود دارد . همه مي دانند كه اين اتفاق مربوط به گذشته است . بسياري از بيماران بارها اظهار نموده اند كه به لطف دولت آقاي دكتر احمدي نژاد غرامت ها پرداخت شده است . بيماران با شخص وزير بهداشت و معاون سلامت احساس دوستي و نزديكي دارند . انها را پزشك خودشان مي دانند .
اما متاسقانه مسئولين فراموش می کنند که مسئولیت مدنی دولت فارغ از تغییر شخصیت های اداره کننده دولت است . دیون یک وزارتخانه ویا یک سازمان دولتی و بطور کلی هر شخصیت حقوقی باتغییر مدیران آن پا برجا و مدیران جدید بر اساس قانون موظف به پرداخت آن هستند . درست به همان دلیلی که دولت نهم ضرر و زیان و خسارات مادی ومعنوی كه نتيجه سهل انگاري دولت هاي پيشين بوده است به بیماران را پرداخت مي نمايد ، سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وظیفه عذرخواهی از خسارت دیدگان را نيز برعهده دارد . واحد اجرای احکام دادگستری نمی بایست تردیدی در اجرای این قسمت از حکم دادگاه به خود راه دهد . این دینی است که باید ادا شود .از تاریخ قطعیت این حکم تا کنون تعدادی از بیمارن فوت نموده و عذرخواهی از آنان به قیامت مانده است . کسانی که مسئو لیت اجرای این حکم تاریخی را بر عهده دارند بیش ازاین نمی توانند اجرای آن را معطل نمایند وبر بار مسئولیت های شرعی خود بیفزایند . با توضیحات بالا لامحاله عذرخواهی می بایست فارغ از فواید آن قطعا اجرا شود حتی اگر به تفسیر بالاترین مقام سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت کاری بی فایده باشد که قطعا نیست .
نکته مهم : قوه قضائيه مكلف است احكام دادگاهها رادر امور كيفري و خصوصي اجرا كند و نميتواند به اين بهانه كه تفسير دادگاه از قانون درست نيست از اجراي اولي آن امتناع كند . تفسير قانون با دادگاهها است .
و اما فواید عذرخواهی ..
1- عذرخواهي موجب تشفي خاطر قربانيان و بازماندگان فوت شدكان و تامين بخشي از خسارات معنوي آنان است . اين اقدام اميدواري اجتماعي را در جامعه گسترش داده واعتماد مردم را به اركان حكومت افزايش مي دهد
2- عذرخواهي از بيماران هموفيلي انعكاسي از احترام به قانون توسط مقامات بلند پايه دولتي است . اين اقدام معني جز تمكين به قانون در هر مقام و مرتبه كشوري نداشته و موجب تقويت هنجارهاي اجنماعي در جامعه است . در جامعه اي كه مبناي اداره كشور دين مبين اسلام است مسئوليت مقامات عالي رتبه دولتي بسيار بيشتر و مسئوليت شرعي تمكين به قانون بر مسئوليت مدني افزوده مي گردد. نبايد فراموش كرد كه اصل تفكيك قوا در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران پيش بيني و احدي از مقامات دولتي حق ندارد
احكام قطعي دادگاه ها را معطل نمايد . قانون گذار براي اين امور مجازات نيز پيشبيني نموده است .
3- عذرخواهي از مردم در نظام مقدس جمهوري اسلامي يك ارزش متعالي است . بالاترين مقامات نظام به حق خود را خدمتگزار مردم مي دانند . بياد بياوريم سوال مشترك شبكه 2 سيما را از كليه كانديدا هاي رياست جمهوري ، مجري برنامه از انها سوال مي كرد : درصورتيكه اشتباه بكنيد آيا حاضريد از مردم عذر خواهي كنيد ؟ همه بلا استثنا پاسخشان مثبت بود . حال عذرخواهي از گروهي دردمند كه مسير زنگي عادي آنها به واسطه يك سهل انگاري توسط مسئولين دولتهاي گذشته تغيير نموده است نه تنها سخت نبايد باشد ، بلكه با طيب خاطر و رويي گشاده مي بايست انجام پذيرد . فراموش نشود كه اكثر آيات عظام و از جمله مقام معظم رهبري بر جبران خسارت توسط دولت اسلامي فتوا داده اند .
4- آخرين و بزرگترين فايده عذرخواهي از بيمارن هموفيلي گذاشتن نقطه پايان بر بحث ها و حرف هايي است كه صدمات جبران ناپذيري به حيثيت سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت ودرمان از يك سو وارد مي آورد و از سوي ذيگر زير سوال بردن حكم قطعي دادكاه گذشته از آنكه توهين به دستگاه قضايي است موجب رنجش روحي قربانيان و خانواده هاي بازمانگان است . در صورتيكه اين عذرخواهي انجام شود بستر عيني طرح بحث هاي تكراري و تحريك كننده خاتمه يافته و همه حول محور قانون رفتارهاي اجتماعي خود را تنظيم مي نمايند . بي ترديد در اين صورت شاهد آن نخواهيم بود افرادي با تكيه به سمت هاي بالي دولتي با به فراموشي سپردن اصل وزين تفكيك قوا در قانون اساسي به جاي اجراي حكم قطعي دادگاه آن را فاقد كارشناسي بخوانند .
نگارنده اين مطالب به سهم خود به خاطر هر اشتباهي كه در مسير اين دادرسي هشت ساله موجب رنجش هر مسئول دولتي و قضايي در هر مرتبه شغلي گرديده است صميمانه عذرخواهي مي نمايم وتاكيد مي كنم كه در اين راه سخت ودشوار همواره از پروردگار يكتا استعانت جسته ام كه قدمي بر خلاف مصالح بيماران دردمند هموفيلي بر ندارم . سالهاست در دفتري كا ر مي كنم كه هر روز بيمارن بسياري با مشكلات متعدد و ازجمله مشكلاتي كه به چالش قضايي با يك وزارتخانه و يك سازمان دولتي انجاميده است به آن مراجعه ميكنند . باكوله باري از درد و رنج ومشكلات حل نشدني ؟ در چنين شرايطي بعيد نيست عنان بردباري نه از سر تقابل بلكه از سر تغافل از كف برود و تاوان آن عذرخواهي شجاعانه است كه تقديم گردید.
هر كس به طريقي دل ما مي شكند بيگانه جدا دوست جدا مي شكند
بيگانه اكر مي شكند حرفي نيست از دوست بپرسيد كه چرا مي شكند ؟
يا علي مدد



هیچ نظری موجود نیست: