۱۱/۰۲/۱۳۸۶

قابل توجه خواهان هاي پرونده هاي در حال رسيدگي در شعبه 1 مجتمع قضايي شهيد بهشتي

به نام خدا

قابل توجه خواهان هاي پرونده هاي در حال رسيدگي در شعبه 1 مجتمع قضايي شهيد بهشتي
تذكر مهم : اين توضيحات شامل افرادي مي شود كه شخصا به دادگاه مراجعه و داراي شماره پرونده دادگستري در مجتمع قضايي شهيد بهشتي هستند. اگر اين نامه به دست فردي مي رسد كه شخصا تا كنون مراجعه اي به دادگستري نداشته و هزينه دادرسي نپرداخته است بايد بدون تلف كردن وقت جهت انجام اقدام لازم از طريق دفتر مركزي كانون اقدام نمايند. اين افراد توجه كنند ماداميكه كه اين افراد در دادگستري پرونده ندارند عملا فاقد پرونده قضايي هستند. متاسفانه برخي از آسيب ديدگان صرف مراجعه و اطلاع وضعيت خود را به كانون هموفيلي ايران تشكيل پرونده مي دانند.
با سلام و احترام
دادگاه رسيدگي كننده به پرونده هاي هموفيلي ايرادات شكلي به پرونده هاي هموفيلي وارد نموده است كه بالغ بر 200 پرونده در آستانه رد دادخواست توسط دفتر دادگاه قرار گرفته است. قاضي محترم پرونده دستور رفع ايراد هاي شكلي زير را صادر نموده بود:
1- در دادخواست ها تقاضاي تامين هزينه هاي درمان گذشته علاوه بر هزينه درمان حال وآينده ارايه گرديده كه ايشان بر اين نظرند :
الف – مي بايست مدارك و مستندات درمان گذشته و مدارك خريد دارو و هزينه درمان به پيوست دادخواست ها ارايه ميگرديد كه ارايه نشده است .
ب – به تناسب درخواست هزينه هاي درمان گذشته كه رقم معلومي است ميبايست هزينه تمبر دادخوست، علاوه برهزينه تمبر دادخواست پرداخت مي گرديد . به ازاي هر مبلغ مورد درخواست 2 درصد هزينه تمبر دادرسي علاوه بر تمبر ورود به دعوا است.
تذكر : هزينه تمبر ورود به طرح دعوا همان مبلغي است كه هر يك از خواهان ها در هنگام تشكيل پرونده پرداخت كرده اند.
پ– باتوجه به مشخص بودن مبلغ درخواستي هزينه درمان گذشته حق الوكاله وكيل در اين رابطه روشن بوده و مي بايست در وكالتنامه به صورت ريالي قيد گردد . به عبارت ديگر اين صحيح است كه به علت نامعلوم بودن ضرر وزيان كلي پس از كارشناسي امكان اعلام حق الوكاله ميسر است اما مي بايست وكيل محترم خواهان ها در رابطه با هزينه درمان گذشته كه اساسا رقم معلومي است ميزان آن را صراحتا قيد مي نمود. بايد تصريح مي گرديد : مبلغ... ريال بابت اخذ هزينه درمان گذشته و بابت ساير خسارات به عدم قابليت تقويم خواسته طبق تعرفه –كه اين مبلغ در رابطه با هزينه درمان گذشته 6 درصد خواسته است . بديهي است اول رقم درخواستي هزينه درمان گذشته بايد براي هر فرد متقاضي روشن شود و سپس 6 درصد آن محاسبه گردد.
2– قاضي محترم پرونده با استناد به مواد آيين دادرسي مدني كه در رابطه با مستندات دادخواست در صورتيكه به زبان خارجي باشد تاكيد به ترجمه رسمي اسناد نموده است بر ضرورت ترجمه پاسخ هاي آزمايشگاه و ديگر اظهار نظر هاي پزشكي. برخي از خواهان ها پس از شنيدن اين اظهارنظر ميگويند پس از ارجاع شكايات به كارشناسي اين مشكل حل خواهد شد. لازم به ذكر است كه چون مرحله طرح ايرادات شكلي به مرحله كارشناسي تقدم دارد عملا اين پاسخ براي دادگاه مي تواند قانع كننده نباشد. البته كارشناسان حقوقي امكان تحقيق براي دادگاه در كليه مراحل از جمله ايرادات شكلي و مرحله پذيرش دادخواست ها را كاملا قانوني مي دانند اما بي ترديد چگونگي رفع مشكل به تشخيص قاضي است. از وكيل محترم خواهان ها درخواست گرديد كه طي لايحه اي از دادگاه در خواست نمايند كه براي سهولت كار آسيب ديدگان ترجمه فارسي كليه اصطلاحات آزمايشگاهي مورد نياز در اين پرونده به صورت يك جا از سازمان پزشكي قانوني استعلام گردد كه خوشبختانه بر اساس آخرين اطلاع رسيده قاضي محترم پرونده موافقت نموده اند.
3- استناد به احكام قضايي صادره قبلي كه از يك سو عملا پيوست نمودن آنها را به هر پرونده به علت حجم بالا ناممكن واز سوي ديگر پرونده ها را خالي از مستندات قابل دسترس نموده است. اين امر از ديگر اشكالات شكلي است كه مي تواند شائبه هاي مختلفي را ايجاد نمايد. با توجه به اينكه عملا دادرسي حكم دادگاه در رابطه با 974 نفر و حكم ديگر در رابطه با 171 نفر خاتمه يافته است، ضرورت دارد مستنداتي فارغ از يك ريشه بودن دادخواست ها با احكام صادره قبلي به پرونده ها پيوست گردد. از جمله اين مستندات: دستور تعطيلي پالايشگاه توسط وزارت بهداشت، گزارشهاي سازمان بازرسي كل كشور، نتيجه كارشناسي سازمان پزشكي قانوني و بطور كلي مستنداتي كه ضرورت دارد دادگاه و يا كارشناسان رسيدگي كننده از آنها مطلع باشند.

دو نكته مهم و قابل توجه :
• يك شكل بودن دادخوست ها نيز از نكاتي است كه توجه دادگاه را جلب مي نمايد به نظر مي رسد ارايه شرح حال فردي هريك از خواهان ها مي تواند در متقاعد شدن دادگاه موثر باشد. اطلاع دادگاه از سرگذشت هاي واقعي بيماران و چگونگي آلوده شدن و مراكز درماني و دارويي مورد مراجعه هر بيمار در اطلاع دادگاه نقش مهمي را ايفا مي نمايد. اين اطلاعات راهنماي بسيار خوبي براي تحقيقات كارشناسان خواهد بود. اين شرح حال ها مي تواند در مواردي كه هنوز پرونده ارجاع نگرديده خطاب به رئيس محترم مجتمع قضايي و در موارد ارجاع شده به دادگاه خطاب به وكيل بيماران نوشته شود و طي لايحه به دادگاه ارايه شود. دادخواست ها مي بايست فارغ از سابقه قضايي قبلي مستقلا و به طور خاص براي هر نفر تنظيم شود. كلي بودن دادخواست ها براي دادگاه شائبه بر انگيز است .
• اگر چه صدور دو حكم قضايي مستند در رابطه با بيماران هموفيلي ايجاد يك سابقه قضايي نموده است كه بسياري از بيماران همواره به آن اشاره مي نمايند اما اين احكام براي دادگاه در حد يك سابقه قضايي است ودادگاه مستقلا و براساس تحقيقات خود در رابطه با هريك از پرونده ها اظهار نظر مي نمايد. بنابر اين هريك از خواهان ها مي بايست متناسب با وضعيت خود مدارك و مستندات كافي ارايه نمايند.
چه اقداماتي بايد انجام دهيم :
1- بدون هيچ ترديدي نسبت به تكميل پرونده يا اصلاح دادخواست ها و وكالت نامه در رابطه با مطالبه هزينه درمان گذشته متناسب با وضعيت خوداقدام نماييد. به علت آنكه براي كليه بيماران در خواست هزينه درمان گذشته شده است ، توجه فرماييد مشمول كدام يك از دو وضعيت زير هستيد بر اساس آن اقدام نماييد :
الف - هر خواهان در صورتيكه هزينه درمان گذشته را مطالبه نموده و اصل مدارك و صورت حساب هاي لازم را در اختيار دارد مي بايست ضمن مراجعه به دفتر مركزي كانون و كسب اطلاعات لازم شخصا براي تكميل پرونده اقدام و متناسب با درخواست هزينه درمان گذشته، هزينه تمبر دادرسي آن را پرداخت و قرارداد خود را نيز با وكيل اصلاح نمايد.

ب – خواهان هايي كه هزينه اي بابت درمان گذشته پرداخت نكرده اند و يا پرداخت نموده اما دسترسي به اصل اسناد و مدارك ندارند ويا دسترسي به اين اسناد براي آنها مشكل است مي بايست با توجه به اينكه در كليه دادخواست ها به صورت كلي درخواست هزينه درمان گذشته به دادگاه ارايه گرديده است طي نامه اي به آقاي دكتر صابري وكيل بيماران از ايشان بخواهند كه دادخواست آنها را اصلاح نمايد . نمونه چنين نامه كوتاهي به شرح زير است:



جناب آقاي دكتر صابري
وكيل محترم اينجانب در پرونده شماره مجتمع قضايي شهيد بهشتي
با سلام و احترام :
لطفا ترتيبي اتخاذ فرماييد كه درخواست هزينه درمان گذشته كه در دادخواست اينجانب به دادگاه ارايه گرديده پس گرفته و خسارات مادي و معنوي و هزينه هاي درمان آينده اينجانب مانند قبل پي گيري گردد.
نام و نام خانوادگي امضا
تذكر مهم : امضا بايد همان امضايي باشد كه ذيل دادخواست قبلا به دادگاه ارايه گرديده است .

2- كليه خواهان ها شرح حال و چگونگي آلودگي آنها مي بايست جهت اطلاع دادگاه مفصلا نوشته و پيوست پرونده ها گردد. دراين شرح حال نويسي كه خطاب به آقاي دكتر صابري وكيل پرونده نوشته مي شود بايد دقت شود محل تحويل دارو و تزريق آن و همچنين مركز درماني مورد مراجعه قيد گردد. مبناي شكايت شما يكي توليدات سازمان انتقال خون از سال 1373 الي 1376 است و ديگري فرآورده هاي خوني است كه از يك واحد خوني تهيه مي شده است، مانند كرايو ، پلاسما، پلاكت، FFP, و... لازم است شما ضمن مراجعه به مركز درماني كه در آن پرونده پزشكي داريد از چگونگي تزريق فرآورده هاي خوني و فاكتور ايراني در آن سالها مطمئن شويد. حتي مي توانيد تصوير مدارك مربوطه را از پرونده ضميمه شرح حال خود فرماييد. دقت كنيد در شرح حال خود به فاصله سالهاي 1373تا 1376 بسيار دقت فرماييد. اين قسمت از شرح حال كليد اظهار نظر كارشناسان است. در نوشتن شرح حال كليه صدمات مادي و معنوي را كاملا شرح دهيد.
3- اسناد مورد نياز دادگاه براي بيماران هموفيلي توسط كانون هموفيلي ايران آماده گرديده است. كه در رابطه با افرادي كه مشمول بند (الف) اين نامه مي باشند در محل دفتر مركزي تحويل و خواهان خود جهت تكميل پرونده به دادگاه مراجع مي نمايد. اما افرادي كه مشمول بند (ب) نامه هستند يعني هزينه درمان گذشته نمي خواهند و محل سكونت آنها شهرستان است ضرورتي ندارد به دفتر تهران مراجعه نمايند. اين افراد بايد دو نامه يكي تقاضاي اصلاح دادخواست درباره حذف درمان گذشته و نامه شرح حال خود را به همراه اصل فيش بانكي به مبلغ دو هزار تومان كه به شماره حساب :
كانون هموفيلي ايران به شماره 0/2558 شعبه وصال شيرازي كد بانك 9/6309
واريز گرديده به آدرس :
تهران _ خيابان وصال شيرازي_ نرسيده به خيابان طالقاني_ كوچه شفيعي_ پلاك 5 كد پستي 63931-14178
با پست سفارشي ارسال فرمايند. كانون هموفيلي ايران با همكاري وكيل بيماران، پرونده را تكميل خواهند نمود .لازم به ذكر است كه هزينه ارسالي بابت ابطال تمبر دويست ريالي براي اسناد تقديمي به دادگاه است.
4 – بيماران تالاسمي و دياليزي مي بايست مستندات خود را شخصا و يا با همكاري انجمن تالاسمي و كليوي تهيه و براي كانون هموفيلي ايران به آدرس بالا ارسال نمايند . افراد مذكور دقت نمايند كه با توجه به راه هاي مختلف آلودگي به ويروس اثبات اينكه از طريق خون دچار آلودگي شده اند از اهميت زيادي برخوردار است. اخيرا دكتر مهران كريمي رئيس شوراي همياري والدين بيماران تالاسمي شيراز نيز طي نامه اي از رئيس قوه قضائيه در خواست رسيدگي به پرونده هاي شكايت بيماران تالاسمي از وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون را نموده بود كه با دستور مساعد رئيس محترم قوه قضائيه به آقاي آوايي، رئيس كل دادگستري استان تهران ارجاع گرديده است . پيگيري بيماران به خصوص در رابطه با گرفتن وقت ملاقات از مسئولين قضايي در به نتيجه رسيدن پرونده نقش مهمي مي تواند داشته باشد.
5- خواهان هايي كه پرونده آنها به هيئت كارشناسي ارجاع گرديده نيز مشمول كليه موارد بالا مي گردند .
6- خواهان هايي كه به علت نقص هاي بالا دادخواست آنها رد مي شود مي توانند پس از تكميل مدارك مجددا دادخواست ارايه نمايند.
7- در پايان از كليه خواهان ها تقاضا مي شود با هدف كمك به پيگيري بهتر پرونده ها حداقل يك نامه براي رياست محترم قوه قضاييه و رئيس محترم جمهور و رياست محترم مجلس شوراي اسلامي ارسال و طي آن ضمن طرح مشكلات تقاضاي رسيدگي عاجل بفرماييد.
8- در پايان به اطلاع مي رساند كه مي توانيد سوالات خود را از طريق شماره تلفن هاي دفتر مركزي كانون هموفيلي ايران به شماره هاي 66408533 و 66491897 و 66408605 و66466398
واحد حقوقي و همچنين با شماره تلفن همراه 09121306137 مطرح فرماييد. لازم به ذكر است كه كليه اطلاعات ضروري مربوط به پرونده را مي توانيد از طريق :
http://ghavidel.blogspot.com و يا سايت www.zendegimagazaine.com سايت نشريه زندگي دريافت فرماييد.
9- در رابطه با بيماراني كه فوت شده اند بازماندگاني كه شكايت كرده اند مي بايست كليه توصيه هاي بالا را باكمك از پرونده هاي پزشكي انجام داده و شرح حال متوفي را به صورت مفصل شرح دهند.

به اميد موفقيت
احمد قويدل – مدير عامل كانون هموفيلي ايران – آذر 1386


هیچ نظری موجود نیست: