۵/۱۰/۱۳۸۸

بني‌اعتماد در نمايش مستند «وقتي همه چيز دير مي‌شود»

بني‌اعتماد در نمايش مستند «وقتي همه چيز دير مي‌شود»:
ما فيلم‌سازان از تريبون‌مان براي بيان واقعيت‌ها استفاده كنيم

فيلم مستند «وقتي همه‌چيز دير مي‌شود» به كارگرداني نغمه‌ عافيت كه به پرونده بيماراني كه بر اثر تزريق فراورده‌هاي خوني آلوده مبتلا به ايدز و هپاتيت شده‌اند مي‌پردازد، صبح روز پنج‌شنبه – هشتم مردادماه – به مناسبت سالگرد درگذشتگان اين پرونده، با حضور رخشان بني‌اعتماد، مجتبي ميرتهماسب، رييس كانون هموفيلي، جمعي از مبتلايان و خانواده‌هايشان و جمعي از پيگيران قضايي اين پرونده در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان براي اولين‌بار به نمايش درآمد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين مراسم احمد قويدل، رييس كانون هموفيلي ايران به ارايه توضيحاتي درباره روند پيگيري قضايي پرونده اين افراد پرداخت و پس از آن مستند «وقتي همه‌چيز دير مي‌شود» كه كارگرداني آن را نغمه عافيت كارگردان روشندل برعهده داشته به نمايش درآمد.

نغمه عافيت

پس از نمايش اين فيلم رخشان بني‌اعتماد در صحبتي كوتاه از وقايعي مانند پرونده اين خون‌هاي آلوده اظهار شرمساري كرد و گفت: به شخصه از وقوع چنين مسايلي شرمنده‌ام. شرمنده تاريخ و انسانيت. واقعا حق ملت ما و نجابت و پايداري و تاريخ و پيشينه اين ملت نيست كه با آن اين‌گونه برخورد شود.

او در ادامه با بيان اين‌كه پس از ديدن اين فيلم به راحتي نمي‌تواند وضعيت عصبي خود را كنترل كند، عنوان كرد: متأسفانه طي دهه‌هاي اخير، هرگاه قرار بوده كه فردي به مسايل اجتماعي بپردازد، به بهانه مسايل سياسي جلوي كار او گرفته شده و اين صحبت‌ها مكتوم باقي‌مانده است. در اين مدت افرادي مانند فيلم‌سازان، جامعه‌شناسان و تمام افرادي كه وظيفه داشتند به اين مسايل بپردازند با انواع تهمت‌هايي از قبيل وابستگي به غرب، سياه‌نمايي، شايعه‌سازي و اقدام عليه امنيت ملي متهم شده‌اند و در نهايت هنگامي كه معضلات به حد اعلاء خود رسيده‌، مسئولان دست به دامان مردم جامعه شده‌اند و بدين‌ترتيب به جاي دولتي كه تمام امكانات را در اختيار دارد، مردمي با دست خالي و بي‌دفاع وارد عرصه شده‌اند.

اين كارگردان در ادامه ضمن تشكر از سازندگان اين مستند، اظهار كرد: ما به عنوان فيلم‌ساز يك تريبون داريم، اما محدوديت‌هاي بسياري بر سر راهمان قرار دارد. حال آن‌كه به اعتقاد بنده وظيفه فيلم‌ساز در جوامعي مانند جامعه ما، هيچ معنايي به غير از بازپرداخت دين ما نسبت به جامعه و استفاده از اين تريبون براي بيان واقعيت‌ها ندارد.

در ادامه اين مراسم، مجتبي ميرتهماسب، رييس انجمن مستندسازان هم در قالب صحبتي كوتاه به تشكر از سازندگان اين فيلم پرداخت و گفت: خانم عافيت را پيش از ديدن، توسط فيلم‌هايشان شناختم و هيچ‌گاه تصور نمي‌كردم كه به گفته خودش نابينا باشد. چرا كه فكر مي‌كنم كه او بيش از همه‌ي ما بينا بوده و فيلمي بسيار تاثيرگذار ساخته است.

ميرتهماسب ادامه داد: اگرچه اين گونه فيلم‌ها مشكلات متعددي براي ساخته شدن دارند، اما پس از ساخته شدن مهم آن است كه اين آثار ديده شوند. حال اگر شرايطي فراهم شود تا اين فيلم تكثير شود و به دست تمام تصميم‌گيرندگان جامعه برسد قطعا بي‌تأثير نخواهد بود. متأسفانه اين فيلم از آن قبيل آثاري نيست كه انتظار پخش آن از صداوسيما را داشته باشيم لذا بايد خود ما راهي براي تكثير آن پيدا كنيم و من فكر مي‌كنم كه در اين‌ راه بايد تمام ما كمك كنيم.

در ادامه اين برنامه، نغمه عافيت هم به عنوان كارگردان اين مستند از هم‌زمان شدن اولين نمايش اين فيلم با سالگرد درگذشتگان اين پرونده اظهار خرسندي كرد و پس از ابراز همدردي با آلوده شدگان و خانواده‌هاي آن‌ها عنوان كرد: هدف من از ساخت اين فيلم آن بود كه صفحه‌اي از اين داستان تلخ را به تصوير كشيده باشم، حال اين‌كه تا چه اندازه موفق شده‌ام را نمي‌دانم اما اميدوارم كه تا حدي به اين هدف نزديك شده باشم.

عافيت در ادامه پس از تشكر از مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، مركز هموفيلي، همسرش و نويد نامور و عوامل فيلم ،اظهار اميدواري كرد كه به دليل ابهاماتي كه در اين پرونده وجود دارد، بتواند يك اپيزود ديگر را هم به اين فيلم بيفزايد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين مراسم آيت‌ا... شبيري كه نقشي موثر در استواري پايه‌هاي كانون هموفيلي داشته مورد تقدير و تشكر كانون هموفيلي قرار گرفت و پس از صحبت‌هاي كوتاه او، از محمدي به نمايندگي از مسوولان كانون پرورش فكري كه شرايط اجراي اين مراسم را فراهم آورده بودند تشكر شد .

انيس جان‌نثار، فيلم‌ساز جواني كه پيش از اين، در سال 1382 به ساخت مستندي درباره اين موضوع پرداخته بود هم، در قالب اين برنامه موفق به دريافت لوح تقدير كانون هموفيلي ايران شد.

جان‌نثار پس از دريافت لوح از دست رخشان بني اعتماد، در صحبتي كوتاه گفت: از برخورد خوبي كه با كارگردان اين فيلم شده بسيار خوشحالم چراكه زماني كه بنده فيلم مي‌ساختم چه در حين ساخت و چه پس از آن با مشكلات بسيار مواجه بودم. اما به هرحال بسيار خوشحالم كه توانستم براي جامعه هموفيلي ايران گامي هرچند كوچك بردارم.

در ادامه اين مراسم هم از قاضي محمدخاني، قاضي صادركننده رأي به نفع هموفيلي‌ها و بهمن عباسي راد، وكيل اين پرونده و نغمه عافيت توسط رخشان بني‌اعتماد تقدير شد.

به گزارش ايسنا، «وقتي همه‌چيز دير مي‌شود...» عنوان مستندي است كه در آن به پرونده و فرآورده‌هاي خوني آلوده‌اي كه 2500 نفر را مبتلا به ايدز و هپاتيت كرده پرداخته مي‌شود و در آن، مصاحبه‌هايي با دكتر فرهادي، رييس سازمان انتقال خون در زمان اين حادثه نيز گنجانده شده است.

برخي از عوامل اين فيلم مستند عبارتند از: نويسنده و كارگردان: نغمه عافيت، فيلم‌بردار: عليرضا بابايي و نغمه عافيت، تدوينگر: دكتر مهرداد حجتي، مدير توليد: دستيار كارگردان و محقق: نويد نامور و عكاس: سامان اصانلو

هیچ نظری موجود نیست: