۵/۱۲/۱۳۸۸

بازتاب انعكاس مشكلات بيماران پلاكتي

بازتاب انعكاس مشكلات بيماران پلاكتي

کانون هموفيلي ها: پلاکت فاقدفيلتر هموفيلي ها را دچار عارضه کرده است
مدير عامل کانون هموفيلي ها گفت: فيلترهاي پلاکت خون بيماران هموفيلي تحت پوشش بيمه قرار ندارد و اين دسته از بيماران به دليل هزينه زياد فيلتر پلاکت خون، قادر به تهيه آن نيستند.


"احمد قويدل" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا اظهار داشت: بيماران هموفيلي به دليل آنکه توانايي تهيه فيلتر براي پلاکت خون ندارند، مجبور به استفاده از پلاکت خون بدون فيلتر هستند و استفاده از اين نوع پلاکت هاي خون سبب بروز عارضه در بيماران هموفيلي مي شود.
وي گفت: چند سالي است که بيماران هموفيلي نيازمند پلاکت خون، از پلاکت هاي خون بدون فيلتر استفاده مي کنند. هر فيلتر براي پلاکت 250 هزار ريال براي فرد بيمار هزينه دارد.
مدير عامل کانون هموفيلي ها گفت: فيلترهايي که براي استفاده از پلاکت خون توسط بيماران هموفيلي استفاده مي شود، فاقد پوشش بيمه اي است و به همين علت، بيماران نمي توانند اين فيلتر ها را در هر نوبت مصرف پلاکت خون استفاده کنند.
وي ادامه داد: اين در حالي است که اگر اين بيماران از پلاکت هاي بدون فيلتر استفاده کنند، گلبول سفيد اهدا کننده، همراه با پلاکت وارد بدن بيمار هموفيلي مي شود که اين عنصر غريبه و غير ضروري (گلبول هاي سفيد)،‌ آنتي بادي در بدن بيمار ايجاد مي کند و بيماران را طي ساليان بعد با عارضه گسترده در رابطه با ضد پلاکت شدن بدن آن ها مواجه مي کند.
وي گفت: اين موضوع به اين معناست که خون بيمار هموفيلي با تزريق پلاکت، بند نمي آيد و در نتيجه به پلاکت هاي خاصي تحت عنوان "پلاکت همنام"‌ نياز دارد که يا مجبور است اين پلاکت را به دليل آنکه ديگر بدنش به پلاکت معمولي جواب نمي دهد، فقط از اقوام و نزديکان خود مثل خواهر يا برادر دريافت کند و يا سازمان انتقال خون، آن را تهيه کرده و با قيمت گران به بيمار بدهد.
وي گران بودن پلاکت همنام (دو ميليون و 500 هزار ريال است) را به علت فرايند آزمايشات مختلفي عنوان کرد که بر روي پلاکت انجام مي شود تا به دست بيماري برسد که نمي تواند از پلاکت معمولي استفاده کند.
قويدل اظهارداشت: استفاده از پلاکت همنام توسط بيمار هموفيلي يعني دقت نکردن و کم توجهي مسوولان در رابطه با به مصرف رساندن پلاکت هاي بدون فيلتر است اين موضوع باعث مي شود نه تنها بيمار از پلاکت عادي نتواند استفاده کند بلکه هزينه هاي گزافي را هم بايد بابت استفاده از پلاکت همنام، متحمل شود.
به گفته قويدل هر واحد پلاکت همنام دو ميليون و 500 هزار ريال هزينه دارد.
وي به معضل نگهداري پلاکت که بايد مدام از لحظه توليد تا زمان مصرف در يک دستگاه تحت عنوان "شيکر" تکان بخورد و اين تکان خوردن بسيار ضروري است اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي بايد مراکزي را که در آن پلاکت ها براي مصرف بيمار نگاهداري مي شود مورد بازبيني قرار دهد.
وي گفت:‌ ‌متاسفانه اين پلاکت ها در برخي مراکز، به صورت ساکن بوده و تا زمان مصرف، تکان نمي خورند. اين موضوع باعث کاهش اثر بخشي پلاکت در کنترل خونريزي مي شود.
در اين راستا خبرنگار ايرنا از مسوولان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي در خصوص موضوع فيلتر ها و پلاکت هاي همنام جويا شد که يک کارشناس معاونت غذا و داروي اين وزارتخانه اظهارداشت: مسووليت بيمه اين محصولات بر عهده معاونت غذا و دارو نيست.
دکتر "خطيبي" گفت: بيمه فيلترها و پلاکت هاي همنام را بايد از معاونت سلامت وزارت بهداشت جويا شويد زيرا آنها در نهايت بيمه محصولات و داروها را با سازمان هاي بيمه گر مطرح مي کنند.
دکتر "محمد عقيقي" رييس اداره پيوند و بيماري هاي خاص معاونت سلامت وزارت بهداشت در خصوص فيلتر پلاکت و پلاکت همنام به خبرنگار ايرنا اظهارداشت: اين موضوع به سازمان انتقال خون ارتباط دارد زيرا آنها اين تجهيزات و محصولات را تهيه مي کنند.
دکتر "صديقه اميني" معاون فني سازمان انتقال خون در گفتگو با خبرنگار ايرنا ضمن تاييد فيلتر نداشتن پلاکت هاي معمولي گفت: اين پلاکت ها يک کيسه مخصوص نياز دارند که در اين کيسه فيلتر وجود دارد و فيلتر نيز باعث کاهش ورود گلبول سفيد به خون بيمار هموفيلي مي شود.
دکتر اميني سازمان انتقال خون تا الان درخواستي مبني بر بيمه کردن فيلترها به بيمه ارايه نداده اما براي پلاکت هاي حاصل از روش پلاکت فرزيس به بيمه درخواست پوشش داده و منتظر جواب است.
وي گفت: اينکه فيلترهاي ياد شده باعث شود گلبول سفيد اصلا وارد خون هموفيلي نشود صحيح نيست فقط ميزان گلبول هاي سفيد را کاهش مي دهد.
اول تا هفتم مرداد ماه تحت عنوان "هفته حمايت از بيماران هموفيلي" نامگذاري شده است.

هیچ نظری موجود نیست: